Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
e‑mail: |
---|
Bakalářské studium je na Katedře hudební výchovy realizováno v rámci studijního programu Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. Student si vždy volí kombinaci s dalším programem, a to s preferencí hlavního (major) a vedlejšího (minor) programu.
Standardní doba studia: 3 roky
Forma studia: prezenční
Titul: Bc.
V souladu s hudebně teoretickými poznatky z oblasti hudební teorie, dějin hudby či harmonie se budete věnovat prohlubování svých schopností v rámci praktických disciplín jako je hra na nástroj, hlasová výchova, nebo dirigování sboru.
Dále získáte základní dovednosti při práci s informačními systémy, spjatými s hudební notografií a zpracováním zvuku. Všechny odborné vědomosti a dovednosti si vyzkoušíte při aplikaci na potřeby pedagogické praxe v rámci didaktických praktik hudební výchovy.
Získané základní poznatky a dovednosti v oboru budete schopni uplatňovat v mimoškolních a volnočasových aktivitách. Můžete pracovat jako asistent/ka pedagoga, instruktor/ka ve střediscích volného času, vychovatel/ka v domovech mládeže, družinách či různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností. Díky řadě praktických předmětů najdete uplatnění i v dalších oborech.
Čekají vás přednášky od erudovaných akademických pracovníků, činných ve vědecké i umělecké oblasti, práce v hudebních a multimediálních učebnách a průběžná praxe v základních školách. Můžete rovněž využít možnosti zpívat nebo hrát v univerzitních a fakultních uměleckých souborech.
Už během studia se můžete zapojit do aktuálních tuzemských i zahraničních uměleckých a pedagogických projektů, výzkumů a soutěží. Můžete využít nabídek ke studijním pobytům v zahraničí v rámci programu Erasmus+ a jiných typů studia.
V průběhu studia vykonáte reflektovanou pedagogickou praxi ve formě individuálního doučování žáka nebo asistování učiteli ve škole. Svou praxi můžete zaměřit také na výchovné činnosti ve škole, například ve školním klubu nebo ve školní družině, případně v jiné instituci.
Studijní katalog (přijetí od 2022) Studijní katalog (přijetí 2019-22) Zjistit více
Cílem zkoušky je ověřit úroveň všeobecného přehledu uchazeče o současném hudebním dění, základní znalosti z hudební nauky (např. J. Kofroň: Učebnice harmonie, kap. 1–3) a orientační přehled v oblasti dějin hudby.
Vědomosti a dovednosti uchazeče by měly odpovídat přibližně úrovni 1. cyklu ZUŠ. Předpokladem přijetí je prokazatelný zájem uchazeče o zvolený obor.
Je-li uchazeč držitelem diplomu s umístěním od 1. do 3. místa v okresních a vyšších kolech soutěží a soutěžních přehlídek žáků základních uměleckých škol České republiky vyhlášených MŠMT v oborech hra na klavír, hra na housle nebo zpěv, může mu být talentová zkouška prominuta.
Je-li uchazeči prominuta talentová zkouška z hudební výchovy a zvolil-li jako hlavní studijní plán program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání, promíjí se současně také povinnost konat Test studijních předpokladů. Uchazeči mohou žádat o prominutí povinnosti vykonat zkoušku z hudební výchovy v souladu s článkem 3.2: Podmínky prominutí TSP nebo jiné součásti přijímací zkoušky.
Termín konání zkoušky bude uveden v elektronické pozvánce ke zkoušce, která bude vložena do e-přihlášky. Papírové pozvánky fakulta uchazečům nezasílá.
1) Intonace a rytmus
Schopnost hlasové reprodukce předehraných tónů, základní sluchová orientace v durových a mollových stupnicích a akordech, zopakování rytmických útvarů tleskáním.
2) Hlasová výchova
Kultivovaný a intonačně čistý přednes dvou lidových charakterově odlišných písní. S ohledem na zkušenosti uchazeče je možné zařadit i písně umělé nebo obtížnější repertoár.
3) Hra na nástroj (uchazeč vybírá hru na jeden z nástrojů)*
Hra na klavír
- libovolná durová nebo mollová stupnice + odpovídající rozložený akord
- dvě přednesové skladby dle vlastního výběru
- dvě lidové nebo umělé písně s vlastním doprovodem.
Hra na housle
- libovolná durová nebo mollová stupnice, odpovídající rozložený akord
- dvě přednesové skladby dle vlastního výběru
- violisté přednesou odpovídající repertoár svého oboru
* Hra zpaměti není podmínkou.
Každé součásti z praktické části zkoušky je přiřazeno shodné bodové hodnocení 0–30 bodů, teoretické části hodnocení 0–10 bodů. Celkové bodové hodnocení se tedy pohybuje v rozsahu 0–100 bodů. Přijímací komise je jmenována vedoucím katedry a je nejméně tříčlenná. Pro úspěch u talentové zkoušky musí uchazeč dosáhnout nejméně 20 % z celkového bodového hodnocení, tedy 20 bodů. Uchazeči, kteří dosáhnou méně než 20 bodů, budou v talentové zkoušce hodnoceni jako neúspěšní.
nebo
nebo
(Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání)
Státní zkouška sestává z části praktické, ve které student prokazuje dovednosti z oblasti hry na nástroj a hlasové výchovy, a teoretické, kde odpovídá na 2 otázky (jedna z oblasti A, jedna z B). Součástí zkoušky je obhajoba bakalářské práce (je-li zadána).
1) Hra na nástroj a hlasová výchova
- přednesová skladba libovolného stylového období v trvání minimálně 4 minut
- praktické provedení diatonické modulace
- pěvecká realizace tří připravených lidových písní s vlastním nástrojovým doprovodem
- transpozice do všech tónin odpovídajícího tónorodu
- nejméně jedna píseň musí být vícehlasá
- u vícehlasé písně je vyžadována pěvecká znalost všech hlasů
2) Sbormistrovství
- základní dirigentská technika a s ní související pojmy (postavení, příprava, zdvih, nástupy a závěry na různých dobách taktu, dělení, lomení, předtaktí, taktovací schémata od dvou do sedmi, tempové, dynamické a výrazové odlišnosti)
- partitury:
- posluchač prokáže schopnost orientace v uvedených partiturách po stránce formální, harmonické, výrazové, pěvecké a instrumentální (zpěv a hra partů) a dirigentské (za doprovodu klavíru).
Činnostní pojetí HV na ZŠ a SŠ
- vokální činnosti
- instrumentální činnosti
- hudebně-pohybové činnosti
- poslechové činnosti
A. DĚJINY HUDBY
1) Hudba v českých zemích od nejstarších památek do r. 1620
2) Hudba českého baroka
3) Hudba evropského baroka
4) Raný romantismus
5) Novoromantismus
6) Klasicko-romantická syntéza
7) Pozdní romantismus
8) Národní školy
9) Romantismus v české hudbě
10) Vznik hudebního klasicismu, vídeňský klasicismus
11) Hudební klasicismus v Českých zemích
12) Parametr barvy v hudbě 20. století
13) Neo-styly a jejich principy, hlavní představitelé
14) Impresionismus
15) Dodekafonie, serialismus, postserialismus a postmoderna
16) Česká hudba 20. a 21. století
B. HUDEBNÍ TEORIE
1) Vývoj a systém stupnic
2) Akordy z hlediska akordiky
3) Modulace
4) Chromatické akordy v systému funkční harmonie
5) Systematika a stručná charakteristika jednotlivých skupin hudebních nástrojů
6) Hudební formy od gregoriánského chorálu po moteto
7) Hudební formy renesance a baroka
8) Hudební formy od klasicismu po dnešek
1. OFICIÁLNÍ FORMÁLNÍ, OBSAHOVÉ A DALŠÍ REALIZAČNÍ POKYNY PRO PSANÍ A ZVEŘEJŇOVÁNÍ ZÁVĚREČNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍ
2. PŘÍRUČKY ZABÝVAJÍCÍ SE TVORBOU ZÁVĚREČNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍ
3. CITAČNÍ NÁVODY A VÝKLADY, GENERÁTOR CITACÍ
4. KATALOGY ZÁVĚREČNÝCH A VĚDECKÝCH PRACÍ
5. BIBLIOGRAFICKÉ A CITAČNÍ DATABÁZE, DIGITÁLNÍ A KLASICKÉ KNIHOVNY
6. PRAVIDLA PRAVOPISU A TYPOGRAFIE
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
e‑mail: |
---|
Součástí studia Učitelství pro mateřské školy jsou vybrané předměty hudební výchovy. Cílem studia je vybavit budoucího učitele jak teoretickými vědomostmi, tak praktickými hudebními dovednostmi, jež jsou výchozím předpokladem tvořivého a atraktivního pojetí hudebních aktivit.
Obsahem studia jsou základy hudební teorie, didaktika hudební výchovy, hra na klavír a hlasová výchova.
(prezenční i kombinované studium)
K úspěšnému zvládnutí hudebněvýchovných disciplín coby povinné součásti studijního programu je doporučováno, aby měl student před zahájením studia následující vědomosti a dovednosti:
1) Hudební teorie
Základní hudební pojmy, čtení not v houslovém a basovém klíči, stupnice dur a moll, intervaly, durové a mollové kvintakordy + dominantní septakord, hlavní harmonické funkce (T, D, S).
2) Intonace
Schopnost interpretovat jednoduché melodicko-rytmické útvary.
3) Hlasová výchova
Kultivovaný a intonačně čistý přednes jednoduché písně, zřetelná výslovnost bez artikulačních vad.
4) Hra na klavír
Minimální požadavky: Zvládnutí technických cvičení a elementárních přednesových skladeb na úrovni klavírních škol pro začátečníky (např. Köhler, Beyer, Fibich – Malát, Sarauer, Bartók, Janžurová – Borová, Emonts apod.), klavírní realizace požadavků z hudební teorie (viz bod 1). Doporučená úroveň: absolutorium I. stupně základní umělecké školy.
Doporučená literatura (výběr)
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství pro mateřské školy? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
e‑mail: |
---|