Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
e‑mail: |
---|
Navazující magisterské studium je na Katedře hudební výchovy realizováno v rámci studijního programu Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy. Student si vždy volí kombinaci s dalším programem, a to s preferencí hlavního (major) a vedlejšího (minor) programu.
Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Titul: Mgr.
Studijní program obsahuje vyvážený poměr teoretických a praktických předmětů potřebných pro učitelství hudební výchovy, kterou zasazuje do širšího rámce estetické výchovy a integrativní hudební pedagogiky. Setkáte se tak s celou řadou zajímavých předmětů, jako je hudební estetika, hudební sémiotika, vztahy mezi druhy umění, ale také multimediální počítačové aplikace.
Praktické disciplíny reprezentují předměty zaměřené na hru na nástroje (klavír, housle, volitelně také kytara, cimbál), zpěv (sólový i sborový) a hudebně pohybovou výchovu. Všechny výše uvedené kompetence bude syntetizovat a integrovat svým zaměřením do pedagogické praxe předmět hudební didaktika pro základní školy a střední školy.
Studijní program nabízí možnost se realizovat také umělecky v tělesech vedených formou volitelných předmětů: Pěvecký sbor Pedagogické fakulty, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, orchestrální soubor Collegium musicum nebo Cimbálový soubor.
Studijně, teoreticky i prakticky, se budete zabývat hudbou vážnou, populární, jazzovou, lidovou, a to českou a světovou. V rámci studia můžete využít nabídky zahraničních studijních stáží Erasmus+ a zapojit se do pedagogických nebo výzkumných úkolů, které katedra hudební výchovy pravidelně realizuje.
Pokud máte absolvován bakalářský studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání, popř. jiný příbuzný obor, pak je toto studium právě pro vás.
V průběhu studia projdete pedagogickou praxí pod vedením zkušeného učitele na základní a střední škole, která bude dozorována a následně hodnocena oborovými didaktiky a pedagogy-akademiky. Praxe tvoří ucelený systém na sebe navazujících předmětů: Učitelská praxe 1-3 (rozsah 280 hodin) a Seminář k učitelské praxi. Získáte tak reálnou představu o tom, co obnáší každodenní práce učitele (nejen) hudební výchovy.
Studijní katalog (přijetí od 2022) Studijní katalog (přijetí 2019-22) Zjistit více
Termín konání testu bude uveden v elektronické pozvánce ke zkoušce, která bude vložena do e-přihlášky. Papírové pozvánky fakulta uchazečům nezasílá.
Písemný test má 50 otázek, maximální počet získaných bodů je 50. Na práci s testem je vyhrazeno 60 minut. Vždy je správná právě jediná odpověď z nabízených. Za správnou odpověď uchazeč obdrží 1 bod. Za chybnou odpověď je uchazeči odečteno 0,25 bodu. Za žádnou odpověď, strojově nečitelnou odpověď či více vyznačených odpovědí současně je uděleno 0 bodů. Hranice úspěšnosti je stanovena na 12,00 bodů. Uchazeči, kteří dosáhnou méně než 12,00 bodů, budou hodnoceni jako neúspěšní.
nebo
(Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy N-SS HV2S)
Státní závěrečná zkouška sestává z částí hudební výchova a oborová didaktika. V případě hudební výchovy jako hlavního oboru (maior) je oborová didaktika zkoušena v přímém propojení na zkoušku z pedagogiky a psychologie. Zkoušení u SZZ trvá cca 50 minut (maior), resp. 35 minut (minor). Organizace zkoušení při SZZ probíhá podle pokynů předsedy komise; po vylosování zkušebního okruhu je zkoušenému poskytnut čas na přípravu v rozsahu 50 minut (maior), resp. 35 minut (minor).
Témata magisterské státní závěrečné zkoušky pro slučenou oborovou didaktiku s pedagogikou a psychologií (HV jako hlavní obor) naleznete pod následujícím odkazem.
1) Hra na nástroj a hlasová výchova
2) Sbormistrovství
A. DĚJINY HUDBY
(studentům jsou vybrané okruhy zprostředkovány 2 hudebními ukázkami)
1. OFICIÁLNÍ FORMÁLNÍ, OBSAHOVÉ A DALŠÍ REALIZAČNÍ POKYNY PRO PSANÍ A ZVEŘEJŇOVÁNÍ ZÁVĚREČNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍ
2. PŘÍRUČKY ZABÝVAJÍCÍ SE TVORBOU ZÁVĚREČNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍ
3. CITAČNÍ NÁVODY A VÝKLADY, GENERÁTOR CITACÍ
4. KATALOGY ZÁVĚREČNÝCH A VĚDECKÝCH PRACÍ
5. BIBLIOGRAFICKÉ A CITAČNÍ DATABÁZE, DIGITÁLNÍ A KLASICKÉ KNIHOVNY
6. PRAVIDLA PRAVOPISU A TYPOGRAFIE
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
e‑mail: |
---|
Součástí studia učitelství pro 1. stupeň ZŠ jsou vybrané předměty hudební výchovy. Cílem studia je vybavit budoucího učitele jak teoretickými vědomostmi, tak praktickými hudebními dovednostmi, jež jsou výchozím předpokladem tvořivého a atraktivního pojetí hudební výchovy.
Obsahem studia je hudební teorie včetně základů harmonie, dějiny hudby, didaktika hudební výchovy, hra na klavír a hlasová výchova.
(Učitelství pro 1. stupeň základní školy M-ZS5 ZS15 – prezenční
i kombinované studium)
K úspěšnému zvládnutí hudebněvýchovných disciplín coby povinné součásti studijního programu je nutné, aby měl student před zahájením studia následující vědomosti a dovednosti:
1) Hudební teorie
Základní hudební pojmy, čtení a psaní not v houslovém a basovém klíči, stupnice dur a moll, stavba základních intervalů, durových a mollových kvintakordů a dominantního septakordu včetně obratů, hlavní harmonické funkce (T, D, S).
2) Intonace
Schopnost interpretovat jednoduché melodicko-rytmické útvary, sluchově analyzovat a zazpívat jednotlivé tóny kvintakordů, popř. dominantního septakordu.
3) Hlasová výchova
Kultivovaný a intonačně čistý přednes jednoduché písně, zřetelná výslovnost bez artikulačních vad.
4) Hra na klavír
Minimální požadavky: Zvládnutí technických cvičení a přednesových skladeb na úrovni některé ze standardních klavírních škol pro začátečníky (např. Köhler, Beyer, Fibich – Malát, Sarauer, Bartók, Janžurová – Borová, Emonts apod.), klavírní realizace požadavků z hudební teorie a intonace. Doporučená úroveň: absolutorium I. stupně základní umělecké školy.
Doporučená literatura (výběr)
Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty MU v Brně (dále jen KHV PdF MU) upozorňuje zájemce o studium oboru Učitelství pro 1.stupeň základní školy, že se pro tento typ studia na PdF MU v současnosti praktické přijímací TALENTOVÉ ZKOUŠKY z hudební výchovy, resp. ze hry na klavír a ze zpěvu, NEVYPISUJÍ. To ovšem neznamená zrušení výše uvedených vstupních požadavků na hudebně-teoretické vědomosti a praktické dovednosti ve hře na klavír a ve zpěvu pro studující tohoto oboru na KHV PdF MU!
Z časových a kapacitních důvodů není možné zajistit elementární hudební vyučování na náležité úrovni. Na významu tak získává osobní zodpovědnost všech studentů a studentek oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy na KHV PdF MU za své předchozí hudební vzdělání, a za splnění nároků na minimální vstupní hudební znalosti a dovednosti, požadované od nich Katedrou hudební výchovy.
Ti, kteří doposud nikdy systematicky a soustavně nestudovali pod profesionálním pedagogickým vedením hru na klavír, eventuálně neumí čistě zpívat a intonovat, popř. neznají noty apod., musí počítat s tím, že po úspěšném vykonání přijímacích zkoušek na naši fakultu a zahájení studia oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy budou konfrontováni s nároky výuky hudebně-teoretických i praktických hudebních předmětů na KHV PdF MU, které pro ně v takovém případě mohou představovat překážku ve studiu zvoleného oboru.
CÍLE PŘEDMĚTU: hra klavírního doprovodu k písním lidovým a umělým. Hra přednesové skladby.
OSNOVA: v návaznosti na předmět Hudební teorie
a) hra durových stupnic (C, D, Es, E, F, G, A) v rozsahu dvou oktáv rovným pohybem nebo protipohybem
b) hra akordů a jejich obratů každou rukou zvlášť – tónické trojzvuky z tónin uvedených v bodu a)(harmonicky tenuto a staccato, melodicky malý rozklad legato)
c) hra durových harmonických kadencí T–S–T–D–D7–T ve všech durových tóninách, s modulacemi do tónin o půl tónu vyšších prostřednictvím jejich dominantních kvintsextakordů. Notový zápis v PDF se nachází ve složce E-learning na webu Katedry HV.
d) základy improvizace – doprovody k 25 písním (20 písní z 1. ročníku, 5 písní z 2. ročníku). Základní doprovodné stylizace ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu, hra akordických značek, používání pravého (prolongovacího) pedálu, hra se zpěvem písně
e) přednesová skladba
METODY HODNOCENÍ: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%).
ZÁPOČET:
CÍLE PŘEDMĚTU: nabytí schopnosti vytvářet a používat klavírní doprovody k písním lidovým a umělým, stylizovat je a vytvářet k nim jednoduché předehry, mezihry a dohry
OSNOVA: v návaznosti na předmět Hudební teorie
a) hra mollových stupnic (c, d, e, f, g, a, h) harmonických a melodických v rozsahu dvou oktáv rovným pohybem nebo protipohybem
b) hra akordů a jejich obratů každou rukou zvlášť – tónické trojzvuky z tónin uvedených v bodu a)(harmonicky tenuto a staccato, melodicky malý rozklad legato)
c) hra mollových harmonických kadencí T–S–T–D–D7–T ve všech mollových tóninách s modulacemi do tónin o půl tónu vyšších prostřednictvím jejich dominantních kvintsextakordů. Notový zápis v PDF se nachází ve složce E-learning na webu Katedry HV.
d) základy improvizace – doprovody k dalším 25 písním (15 písní z 2. ročníku, 10 písní z 3. ročníku).
e) přednesová skladba (jiného období než v předešlém semestru)
METODY HODNCOENÍ: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%).
ZÁPOČET:
CÍLE PŘEDMĚTU: prohlubování dovedností studentů a studentek ve hře na klavír, jejich samostatná volba vhodných stylizací lidových písní, používání mimotonálních dominat, transpozice písní
OSNOVA:
a) hra hlasových cvičení v dur a v moll s doprovodem levé ruky využívajícím akordů tóniky a dominanty a s modulacemi do tónin o půl tónu vyšších pomocí jejich dominantních kvintsextakordů (viz E-learning na webu Katedry HV)
b) základy improvizace – doprovody k dalším 25 písním (10 písní z 3. ročníku, 15 písní ze 4. ročníku)
c) hra přednesové skladby (jiného období než v předešlých semestrech)
METODY HODNOCENÍ: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%).
ZÁPOČET:
CÍLE PŘEDMĚTU: zdokonalování schopností vytvářet stylizovaný klavírní doprovod k písním a transponovat písně do různých tónin.
OSNOVA:
a) základy improvizace – doprovody k dalším 25 písním (5 písní ze 4. ročníku, 20 písní z 5. ročníku)
b) hra české státní hymny
c) hra přednesové skladby (jiného období než v předešlých semestrech)
METODY HODNOCENÍ: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%).
PRAKTICKÁ ZKOUŠKA:
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
e‑mail: |
---|